קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית

1202: נשים | 1203: גברים

04-6566813: נשים ערביות | 02-6730002: נשים דתיות | 02-5328000: גברים דתיים
פעילים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע     הנגשת מרכזי הסיוע: לחצו לפרטים

ליווי וסיוע בהליך המשפטי

הזמנה להיעזר במחלקת הליווי בהליך המשפטי של מרכז הסיוע

היא נפגעה מינית? "שתלך ותגיש תלונה במשטרה".

האמנם זה כ"כ פשוט?

אל היומנאי בתחנת המשטרה ניגשת אישה.

"כן"? הוא שואל אותה ולא מרים את מבטו. "לאן את"?

בהיסוס היא עונה: "להגיש תלונה".

"באיזה נושא"? הוא שואל בטון חסר סבלנות ועדיין לא מישיר אליה מבט והיא משתהה ובקול חלוש שבקושי נשמע היא עונה: "אונס".

ברגע אחד מופנות לעברה חמישה זוגות עיניים סקרניות שעמדו מסביב. מרחמות, תוהות, סורקות את כל כולה מכף רגל ועד ראש, מנסות לחפש רמז למה שעברה.

והיא- מתכווצת כולה, מרגישה את המבטים כדקירות חדות בכל גופה ורוצה להיעלם ולברוח. רוצה שתישא אותה הרוח הרחק הרחק מכאן אבל הרי אזרה כבר את האומץ, עשתה את הצעד והגיעה. היא אינה רוצה לוותר.

היא מתעלמת מהמבטים, מנסה לגרש את הקולות בראשה שקוראים לה לצאת, לוקחת את הפתק הלבן עם המספר, מתיישבת במסדרון ההומה ומחכה. מחכה לתורה.

חמש דקות אלה הן קצה קצהו של מה שעוברת נפגעת עבירת מין בכל הקשור להליך הפלילי ולהגשת תלונה במשטרה.

מתוך הבנה, כי לנפגעת ישנם צרכים שפעמים רבות אינם נענים ע"י המערכות השונות (משטרה, פרקליטות, בית משפט וכו') ומתוך רצון להקל ולו במעט על חווית הנפגעת בכל הקשור להליך הפלילי, הוקמו מחלקות הליווי בהליך המשפטי במרכזי הסיוע.

הליווי (שאינו כולל ייעוץ משפטי) מתחיל עוד בשלב ההתלבטות של הנפגעת האם להגיש תלונה במשטרה. מתנדבות וצוות מרכז הסיוע מזמין את הנפגעת (בשיחה טלפונית או בפגישה) להעלות את כל השאלות שמטרידות את מנוחתה לרבות: האם כדאי לה להגיש תלונה? מה צפוי לקרות בהמשך התהליך? מהו "עימות" והאם תהיה חייבת לבצעו? מה תפקידה של הפרקליטות? האם יש לשכור שירותי עו"ד? כיצד ניתן להרחיק את הפוגע? מה ניתן לעשות אם התיק נסגר ועוד.

מעבר למתן מידע מקדמי אודות ההליך, אנו מזמינות את הנפגעות להיעזר בנו לתיאום הגעה לתחנת המשטרה לחוקר/ת ייעודי המתמחה בגביית עדות מנפגעות/י עבירות מין, לליווי פיסי לתחנת המשטרה, לחדר הבדיקה הייעודי בבית החולים, לפגישה בפרקליטות, לדיונים בבית המשפט ועוד.

בנוסף, אם הנפגעת תחפוץ בכך, מחלקת הליווי בהליך המשפטי תוכל לברר עבורה מה סטטוס הטיפול בתיק, לסייע בקביעת פגישה בפרקליטות ובמידת הצורך, להפנותה לייצוג משפטי (למשל: אם ברצונה להגיש תביעת פיצוי כספי נגד מי שפגע בה).

אנו מזמינות אתכן/ם להציע למטופלות ולמטופלים שלכן/ם להיעזר במחלקת הליווי בהליך המשפטי וזאת באמצעות פנייה במייל... או בטלפון... או בצ'אט...

הסיוע ניתן כמובן ללא תמורה.

  • הבושה לספר על מה שקרה, שכן גם היום, נושא המין והמיניות אינו נדון בפתיחות מספקת ויש סביבו טאבו והשתקה   
  • החשש מפני שיפוטיות של הצד השומע (מדוע עלית אליו לדירה? מדוע שתית? למה התלבשת חשוף? וכו')
  • רגשות אשמה ומחשבות קשות שאינן מרפות כגון: האם יש משהו שאני עשיתי או שנמנעתי מלעשותו ואשר הוביל לכך כי נפגעתי? למה זה קרה דווקא לי?
  • העדר ידע אודות ההליך המשפטי ומה שצפוי לקרות במסגרתו
  • מצוקת כוח האדם במערכות השונות (ביניהן: משטרה, פרקליטות, בתי משפט), הגורמת, פעמים רבות, להימשכות ההליכים וכתוצאה מכך, לעינוי דין ממשי של הנפגעות והנפגעים, אשר מבקשים לשים את המקרה מאחור, לנסות ולהשתקם ולהמשיך בחיים "הנורמליים"
  • החוק "היבש", המציב רף הוכחה גבוה במשפט פלילי ("מעל לכל ספק סביר"), אשר פעמים רבות בלתי ניתן להשיגו, באשר לרוב, עבירות המין נעשות "בחדרי חדרים" ואין די ראיות
  • הקושי להבין, כי בהליך הפלילי, אשר נפתח בהגשת תלונה במשטרה, המדינה היא בעלת הדין מול העבריין הפוגע ואילו מי שנפגע/ה וניזוק/ה, משמש/ת למעשה עד/ה בלבד. פועל יוצא מכך, הוא כי קרבן העבירה, אינו יכול למעשה להחליט האם לחקור, את מי לחקור ומתי, האם להגיש כתב אישום או לאו ואם כן, באיזו עילה, מה העונש שיתבקש לאחר הרשעה, האם להגיע להסדר טיעון ועוד.

קשיים אלה ואחרים עלולים להסב לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית טראומה נוספת, אותה מבקש מרכז הסיוע לצמצם עד כמה שניתן. לשם כך, קיים במרכז הסיוע ליווי בהליך המשפטי, במסגרתו ניתנים השירותים הבאים (ללא תשלום):

א. מתן מידע - אנו מקיימות פגישות סיוע בהן ניתנת אינפורמציה על ההליכים המשפטיים (פלילי ואזרחי) כגון: במה כרוכה הגשת תלונה במשטרה? באיזו תחנה כדאי להתלונן? מהו עימות? האם קיימת ודאות שיוגש כתב אישום? מה ניתן לעשות אם יוחלט לסגור את התיק? כמה זמן צפוי לארוך ההליך המשפטי? ועוד. מתן המידע עשוי לסייע בהפגת חששות, בהסרת העמימות ובהקלה על התהליך.

ב. ליווי - מתנדבות מרכז הסיוע מלוות נפגעות ונפגעים לתחנות המשטרה, לבתי חולים, לפרקליטות, לבתי משפט, לוועדות ביטוח לאומי ועוד. חשוב לזכור, כי ישנם נשים וגברים שמעדיפים, שלא לשתף את קרוביהם באירוע הטראומטי שחוו, ישנם כאלה שאין להם את מי לשתף ובל נשכח את המקרים בהם הקרובים הם אלה שפגעו. בכל אחת מהאפשרויות יוצע ליווי של מתנדבת מרכז הסיוע, אשר תהא לצד הנפגע/ת לכל אורך התהליך, ליווי שעשוי להקל ולחזק את מי שפגעו בה/ו.

ג. קשר עם הרשויות - קרבנות עבירות מין חוששים לעיתים מהצגת שאלות לרשויות אכיפת החוק ולעיתים, הם אינם יודעים אל מי עליהם לפנות על מנת לקבל תשובות. לפיכך, מרכז הסיוע עורך עבורם, לבקשתם, בירורים שונים בתחנות המשטרה, בפרקליטויות ועם כל גורם רלוונטי בתיק.

אנו מזמינות אתכן/ם להיעזר במרכז הסיוע, להפיץ את שירותיו ובכך להקל, עד כמה שניתן, על מי שנפגע/ה ואשר הדרך הצפויה לה/ו ממילא צפויה להיות לא פשוטה כלל ועיקר.

טל יעקובי כהן, עו"ד

רכזת ליווי בהליך המשפטי

מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית- השרון

קו סיוע (פועל 24 שעות ביממה)- 1202 או 09-7747760

קו סיוע לגברים- 1203