קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית

1202: נשים | 1203: גברים

04-6566813: נשים ערביות | 02-6730002: נשים דתיות | 02-5328000: גברים דתיים
סיוע דרך WhatsApp ב-052-8361202      |    סיוע אונליין בצ'אט (שעות הערב)

פעילים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע     הנגשת מרכזי הסיוע: לחצו לפרטים

מיקומך באתר:פרסומים>פרסומים נוספים>קיבלת פניה על פגיעה מינית בקהילה שבאחריותך?

קיבלת פניה על פגיעה מינית בקהילה שבאחריותך?

כמה כללי אצבע עבור מי שנדרשים לטפל או להגיב לפניה בנושא פגיעה מינית בקהילה שעליה הם אמונים.

אמש הפך לויראלי פוסט שפרסם מנהל קבוצת פייסבוק, בו הוא מתאר בפירוט התכתבות שהיתה לו עם חברת הקבוצה. האישה פנתה אליו במטרה ליידע אותו כי האיש שאנס אותה פעיל בקבוצה. היא סיפרה על הקושי בהימצאות באותו מרחב איתו וביקשה מהמנהל שירחיק אותו מהקבוצה, למענה ולמען אחרות שבהן הוא עלול לפגוע.

מנהל הקבוצה (המונה מעל 30,000 א/נשים) לא הצליח להתייחס בצורה עניינית לפניה, בחר בהקטנה, בייעוץ ובהמלצות ריקות מתוכן (על תהליך הריפוי שהאישה צריכה לעשות עם עצמה) והרחיק עד כדי הגנה על הזכות של הפוגע להיות חלק מהקהילה, גם אם הוא ממשיך לפגוע ולאנוס כל יום. 

בתגובה לפרסום השיחה קיבל המנהל תגובות רבות שביקרו אותו על האופן בו הגיב ותמכו בנפגעת. לצידן היו כמובן גם תגובות שגיבו את מנהל הקבוצה, אך הן היו המיעוט. בהמשך פרסם המנהל עוד כמה פוסטים בנושא, בהם ניסיון התנצלות (שלא באמת כלל התנצלות) ועוד כמה פוסטים שעסקו בתגובות שקיבל המנהל לפוסט המקורי.

בסופו של דבר, תוך פחות מ-24 שעות נמחקו כל הפוסטים בנושא ולאחר מכן הקבוצה הפכה למוסתרת כך שמי שלא חברים בה לא יכולים לקרוא עוד את הפוסטים המופיעים בה.

המקרה הזה ממחיש את הקושי והיעדר היכולת של החברה להתמודד עם סיפורי פגיעה מינית שמתגלים בתוכה. בין אם מדובר במנהל קבוצה בפייסבוק, במדריכ/ה בתנועת הנוער, ברב הקהילה או בבוס/ית בעבודה - בעלי הסמכות לא תמיד יודעים איך להגיב ומה לעשות כשמגיעות לפתחם פניות בנושא פגיעות מיניות. הבורות, המבוכה והדעות הקדומות עלולים להוביל לטיפול לקוי שלא רק שלא מסייע לנפגע/ת, אלא מייצר מעגל פגיעה חדש והרסני עבור הפונה, עבור מי שפנו אליו לקבלת עזרה ועבור הקהילה כולה.

במטרה לשפר את המענה הניתן לנפגעות/ים ולמנוע פגיעה נוספת במצבים דומים, הכנו כמה כללי אצבע עבור מי שנדרשים לטפל או להגיב לפניה בנושא פגיעה מינית בקהילה שעליה הם אמונים.

  1. קחו נשימה עמוקה. מפגש עם סיפורי פגיעה מינית יכול להיות מטלטל, ולקיחת אחריות על טיפול במקרה של פגיעה מינית - על אחת כמה וכמה. נסו לא להגיב מתוך לחץ וזכרו שמי שפנו אליכם רואים בכם דמות שניתן לסמוך עליה.
  2. האמינו לפונה. 
  3. חזקו את הפונה על הפניה אליכם. לא משנה איך תתמודדו בסופו של דבר עם המקרה, הפונה צריכ/ה לדעת שאתם מודעים לקושי שבחשיפה, ושאתם מעריכים את המוכנות להיחשף בסיטואציה כזאת. למשל: "תודה שסיפרת לי. אני יודע שלא קל לדבר על הדברים האלה ואני מאוד מעריך את זה שיידעת אותי בנושא".
  4. אין צורך לקבל החלטה באופן מיידי. במקרים של חשיפת פגיעה מינית בתוך הקהילה, השהייה (קצרה) של התגובה לצורך התייעצות וקבלת החלטה היא קריטית. כך ההחלטה המתקבלת היא שקולה יותר, מגובה יותר ולכן גם המותאמת והמדויקת ביותר למצב. זה ממש בסדר להגיד משהו כמו "אני רוצה לקחת כמה שעות לחשוב על הדברים כדי להבין איך הכי נכון להמשיך מכאן. חשוב לי להגיב בצורה מדויקת ולתת לך מענה נכון, ולכן אני רוצה להתייעץ. אני כמובן לא אחשוף את הפרטים שלך בשום צורה ואחזור אלייך כמה שיותר מהר".
  5. שמרו על דיסקרטיות! אל תחשפו שום פרט שלא הכרחי לחשוף לצורך ההתייעצות והטיפול במקרה. אל תחשפו שמות ופרטים מזהים אחרים, אל תשתפו את מי שלא נחוץ לצורך קבלת ההחלטה.
  6. השאירו את הפונה בתמונה. בכל שלב, ובוודאי אם קבלת ההחלטה מתעכבת, עדכנו את הפונה מה עשיתם ועם מי דיברתם, מה אתם מתכננים עוד לעשות ומה הצפי לקבלת ההחלטה.
  7. התייעצו. מאוד מאוד קשה להתמודד עם סיפורי פגיעה מינית לבד, וודאי כשהם מתרחשים בתוך קהילה. חשוב שתתייעצו עם גורם מוסמך שיידע לכוון ולהנחות אתכם בהתמודדות עם המקרה כך שתגיעו לפתרון הטוב ביותר עבור הפונה בפרט והקהילה בכלל. מרכזי הסיוע זמינים לתת סיוע והכוונה מסוג זה בטלפונים 1202 (נשים) ו -1203 (גברים). הפניה אל המרכזים אנונימית לחלוטין.  
  8. הבינו מהן אפשרויות התגובה המתאימות במקרה הספציפי. ישנן דרכים רבות שבהן ניתן להגיב, למשל אזהרה לפוגע, הרחקה לתקופת זמן או לצמיתות, שינוי תפקיד ועוד. בגלל שכל מקרה הוא שונה חשוב מאוד להתייעץ עם גורם מקצועי כדי להבין לעומק מהן אפשרויות התגובה המתאימות למצב. גם כאן ניתן להיעזר במרכזי הסיוע.
    שימו לב: במקרים שבהם ייתכן שהפונה תרצה/ירצה להגיש תלונה במשטרה, בירור פנימי עלול להשפיע על התנהלות התיק. במצב כזה הכרחי להתייעץ עם גורמים מוסמכים בהם מרכזי הסיוע ולעתים גם ייעוץ משפטי לפני הוצאת ההחלטה לפועל.  
  9. קבלו החלטה. זכרו שהימנעות, התחמקות, "מסמוס" ודומיהן - הן גם החלטה - החלטה שלא לפעול לטובת הפונה ובפועל להפקירה/ו. שמירת הסוד, התעלמות וחוסר תגובה מאפשרים את הפגיעה ונותנים לגיטימציה להתנהגות פוגענית. כאמור, לחוסר התגובה יכולות להיות השלכות קשות על המצב הרגשי של הפונה ועל היכולת שלה/ו להרגיש ביטחון בקהילה.
  10. עדכנו את הפונה על החלטה לפני ביצועה. בדקו עם הפונה אם ההחלטה מקובלת עליה/ו. הבהירו את השיקולים שהובילו לקבלת ההחלטה הזו. במידה ויש התנגדות, בררו מה הקושי ואיזה פתרון חלופי יהיה מקובל על הפונה. עשו כמיטב יכולתכם לקבל החלטה שתהיה מוסכמת על הפונה ולשביעות רצונה/ו, במסגרת המגבלות הנתונות.
  11. הציעו לפונה סיוע ותמיכה נוספים בהתאם לרצונה/ו וליכולת שלכם, והפנו אותה לגורמים המעניקים סיוע.
  12. הוציאו לפועל את ההחלטה. ביצוע ההחלטה עלול לעורר תגובות שונות מהקהילה, על הרצף שבין תמיכה להתנגדות. אפשר לתת הסברים במידת הצורך ובמידה הנדרשת, אבל זכרו שמתוקף אחריותכם מותר לכם לקבל החלטה גם מבלי להסבירה לכלל חברי הקהילה, במיוחד כאשר יש צורך בשמירה על חיסיון לצורך הגנה על הפונה (ולעתים גם על הפוגע).
  13. זכרו שגם אתם זקוקים לתמיכה. לא פשוט להיות בעמדה הזאת, וגם אתם זקוקים לאוזן קשבת, תמיכה והכלה.  

לסיום, חשוב לזכור שלקהילה יש זכות לשמור על עצמה מפני פגיעות מיניות וכן לבחור להתייצב לצד הנפגעות/ים, ללא תלות בקיומו של הליך פלילי. רבות ורבים מהנפגעות/ים לא מעוניינות/ים בהליך פלילי מסיבות שונות, וזוהי בחירה לגיטימית. האחריות המוטלת על הא/נשים המובילים את הקהילה היא להעניק לנפגעות/ים הכרה בפגיעה ולייצר עבורן/ם מרחב בטוח ככל הניתן, במסגרת הכלים העומדים לרשותם. 

אנחנו פה לכל שאלה ובקשה.

1202 - נשים
1203 - גברים
02-5328000 - קו גברים דתיים

קריאה נוספת על עקרונות סיוע לפונה כאן.

 

 

פרסומים אחרונים מאתר האיגוד

רביעי, 26 יולי 2017 12:53
בעקבות פרשת המורה הפדופיל ותחקיר ההמשך של "ידיעות אחרונות", אשר חשף את הקלות הבלתי נסבלת בה מורים מחליפים נכנסים לכיתות בלי להוכיח רקורד מתאים על…
לקריאה נוספת
שלישי, 04 אפריל 2017 14:32
התמודדות עם חוויה של תקיפה מינית אינה פשוטה. אין סיבה לעבור את זה לבד - אנחנו כאן כדי לסייע. בעמודים הבאים תמצאו, במרוכז, את פרטי…
לקריאה נוספת
שני, 12 דצמבר 2016 11:15
מאמרה של ד"ר תהילה אלטשולר, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, מתוך הדו"ח השנתי 2016 של איגוד מרכזי הסיוע
לקריאה נוספת
שני, 12 דצמבר 2016 11:13
מאמרה של רונית צור, ראש השירות לחקירות ילדים, מתוך הדו"ח השנתי 2016 של איגוד מרכזי הסיוע
לקריאה נוספת

עקבו אחרינו בפייסבוק