בשבועות האחרונים אנו חווים חוויה מטלטלת וקיצונית הפוגשת כל אחד ואחת מאיתנו באופן אישי ובאופן קולקטיבי כקהילה וכמדינה. לאחר ש"הלבשנו לעצמנו את מסיכת החמצן", נשאף כא.נשי חינוך לחזק את הנערות והנערים, להשיב להם/ן כמה שניתן את תחושת הביטחון ואת התקווה לעתיד טוב יותר.
בתקופה האחרונה אנחנו פוגשות מציאות כואבת ומורכבת שמערערת את תחושת המוגנות והמרחב הבטוח שלנו וכן של הנערות/ים. בתוך כל זה, יש הרבה דברים שניתן לעשות כנשות ואנשי צוות במסגרות החינוכיות על מנת לייצר מרחב בטוח יותר עבורם/ן - בהקשר של מיניות ובכלל.
מערך למפגש חינוכי המאפשר לדייק את מאפייניה הבריאים של אהבה, מה בכוחה לגרום לנו להרגיש וכיצד אפשר לנהל קשר זוגי אוהב וחיובי?
מערך זה עוסק בהפצת תמונות וסרטונים ברשת, ומיועד לגילאי תיכון, שנת שירות וצבא. המערך מאפשר לקיים שיח משמעותי בנושא של ההפצה ונגזרותיה, בדגש על שידול לצילום עצמי חושפני ושליחת התמונה ו/או הסרטון.
מערך שיעור המאפשר שיח פתוח עם התלמידות והתלמידים, ואף נותן כלים להתמודדות עם תרחישי פגיעה שונים.
חגי האביב (יום העצמאות, ל"ג בעומר) ותחילת הקיץ מהווים לצד החגיגות והמסיבות גם פוטנציאל לא מבוטל לניצול ופגיעה. יצירת שיח פתוח על הסכנות ומתן כלים להתמודדות עם תרחישים אפשריים יכולים לסייע במניעת פגיעות ובמתן מענה יעיל ומהיר למי שנפגעו.
מערך שיעור שנכתב בעקבות המקרה הקשה של חשד לאונס של נערה בת 13 על ידי צעיר בן 21 במלונית קורונה של משרד הרווחה. זאת עוד הזדמנות לשוחח בכיתות על הסכמה חופשית, על הדדיות ויחסי כוחות, על היכולת לזהות סיטואציות מורכבות שבהן קשה לסרב או להציב גבול ושבהן יש ניצול של פערי כוחות ומעמד.
בשנה האחרונה, עם התפרצות הקורונה והשלכותיה על חיינו, אנו רואות את מצבן של נשים בישראל הולך ונחלש: נשים שסובלות מאלימות כלואות בבתים עם מי שפוגע בהן, אפיוני האלימות בבית הולכים ומקצינים, הטרדות מיניות ופגיעות מיניות לא פוסקות בשל המרחק החברתי וממשיכות לקרות בכל גיל ובכל מקום, האבטלה בקרב נשים ומקצועות שנתפשים נשיים הולכת וגדלה, ועוד.
במערך שיעור זה נסקור תופעות מרכזיות של אלימות כלפי נשים בישראל, ונקבל מתוכן תמונת מצב למעמדן בחברה הישראלית. אנו מזמינות את הצוותים החינוכיים להעביר את מערך השיעור וליצור איתנו קשר להמשך פעילות, שתתמקד בתפקידים וסטריאוטיפיים מגדריים, בכדי לקדם יחסים ומיניות בריאה ומיטיבה.
מערך שיעור מיוחד שנועד ללמד חשיבה ביקורתית על "התסריטים הרומנטיים" שמשפיעים על ההתנהגות שלנו, על הקשבה לפרטנר/ית, התמודדות עם סירוב ודחייה, זיהוי מניפולציות רגשיות ושמירה על הרצונות והגבולות בתוך קשר.
במהלך הקיץ שמענו על כמה מקרים קשים של חשדות לאונס קבוצתי, בארץ ובחו"ל, ביניהם מקרים של אונס ילדות צעירות על ידי בני גילן, וחשד לאונס קבוצתי של צעירה בריטית על ידי קבוצת נערים ישראלים, שהסתיים ללא הליך פלילי כלפיהם אך פורסם כי סרטונים של הצעירה באקט המיני צולמו והופצו ללא ידיעתה והסכמתה. המקרה באיה נאפה והמקרים הנוספים שהתגלו בקיץ מקפלים בתוכם נושאים רבים לשיחה. מערך השיעור מציע התייחסות לחלק מתכנים אלו, כמו שאלת הרצון והלחץ החברתי בהקשר של מיניות, וכולל הכרות עם כלים לבחינת סיטואציות מיניות והתמודדות בזמן אמת.
הקיץ בכלל, והחופש הגדול בפרט, מהווים תקופה מיוחדת בשנה לבני ובנות הנוער: החופש, היציאה מהשגרה, שינויים במעגלים החברתיים ובסדר היום והתנתקות ממסגרות והשגחה של מבוגרים מזמנים לנערות ולנערים אינטראקציות חברתיות ייחודיות וזיכרונות לכל החיים. לצד ההיבטים החיוביים שביציאה מהשגרה, יש בה גם פוטנציאל להיחשף לסיטואציות סיכוניות ולעתים אף לפגיעה של ממש.
יום הנשים הבינלאומי מצוין ב-8 במרץ ברחבי העולם. במהלך השנים צוין היום בדרכים שונות כתלות במקום, בתרבות ובתקופה (ולפעמים גם במידת המודעות החברתית-פוליטית...). למרות שמדובר במסורת ארוכת שנים, עדיין נראה כי רוב הציבור לא מודע להיסטוריה של קיומו ומדי שנה מתעוררות שאלות לגבי נחיצותו ולגבי האופן שבו יש לציינו.
יום האהבה (ולנטיינ'ס דיי) הוא הזדמנות מעולה לדבר עם בני הנוער על הנושא הכי מרגש, מעסיק ומבלבל בעולם... אהבה. בשיעור ננסה להבין מהי אהבה, מהי אלימות בתחפושת של אהבה ואיך להבדיל בין השתיים.
ערב השנה החדשה ומסיבות הסילבסטר מזמנים לצד החגיגות גם פוטנציאל לא מבוטל לניצול ופגיעה. יצירת שיח פתוח על הסכנות ומתן כלים להתמודדות עם תרחישים אפשריים יכולים לסייע במניעת פגיעות ובמתן מענה יעיל ומהיר למי שנפגעו.
ב-28 בספטמבר התחיל התיוג (האשטאג) ״לא התלוננתי״ לסחוף המונים בפייסבוק ובטוויטר. תחת התיוג #לאהתלוננתי נחשפים סיפורים אישיים רבים על פגיעה מינית והסיבות בגינן הנפגעים והנפגעות החליטו לא לדווח או להגיש תלונה על המעשים. השיח הציבורי הסוער עלול להציף רגשית ולהותיר את מי שנחשפים אליו מבולבלים, בייחוד נערים ונערות. אנו מציעות לצוותי המורות, המחנכות והיועצות, לשבור את קשר השתיקה, ולייצר שיח חינוכי המתמודד עם המשמעויות הרבות שעולות מקמפיין #לאהתלוננתי.