איך לסייע לנפגע/ת?

תקיפה מינית היא כל מעשה מיני שנעשה ללא רצון והסכמה חופשית של המעורבות והמעורבים, והיא יכולה לכלול התייחסויות מילוליות, נגיעות, נשיקות, חיבוקים, מגע מיני או הפצה של תמונות וסרטוני עירום. ברוב מקרי התקיפה המינית יש היכרות מוקדמת בין התוקף לנפגע/ת.

התקיפה המינית יכולה להיחוות כסיטואציה מבלבלת. חלק מהנפגעות/ים יתקשו להגדיר לעצמן/ם ולאחרים מה בדיוק קרה, ינסו להפחית מחומרת הפגיעה, יאשימו את עצמן/ם, ישמרו את הפגיעה בסוד ויחושו בושה ובדידות רבה. כל התגובות הללו הן נורמליות ושכיחות במקרים של תקיפה מינית.

חשוב לזכור שתקיפה מינית היא אירוע טראומטי ומטלטל. תחושות כמו פחד, גועל וחוסר אונים יכולות ללוות את הקורבן גם זמן רב לאחר המקרה, לצד פגיעה קשה ביכולת לתת אמון בסובבים. התקיפה המינית יכולה להוביל לשורה של סימפטומים ביניהם דיכאון, חרדה, פגיעה בערך העצמי ובדימוי הגוף, זיכרונות פולשניים, פגיעה בתפקוד, פגיעה בשינה, הפרעות אכילה, קושי בקשרים ומערכות יחסים, פגיעה עצמית, התמכרויות ועוד. פעמים רבות השלכות הפגיעה המינית לא נעלמות מעצמן, וממשיכות לתת את אותותיהן במהלך החיים, ולגרום לקושי ומצוקה העלולים להפוך לכרוניים והוביל לפגיעה קשה באיכות החיים.

לתגובת הסביבה לחשיפת המקרה יש חשיבות רבה בתהליך ההחלמה והשיקום של הנפגע/ת ויש בכוחה לקדם או לעכב באופן משמעותי את התהליך. לא סתם רבות ורבים מהא/נשים שנפגעו מינית שומרות/ים את דבר הפגיעה בסוד. לצד הבושה המאפיינת את הפגיעה המינית, ישנו גם חשש גדול מתגובות הסביבה ובמיוחד מהאשמת הקורבן, מכעס או גיחוך ומהכחשת המקרה.

לצד זאת, אנחנו יודעות ויודעים שלא פשוט לשמוע על מקרה של פגיעה מינית, על אחת כמה וכמה כשמדובר במישהי או מישהו שיקרים ללבנו. לא פעם הסיפור מפתיע, מפחיד, מתסכל ומכעיס, ומעורר תחושות קשות של חוסר אונים ורצון לסייע לנפגע/ת בכל דרך.

הניסיון שלנו מלמד שישנן דרכים יעילות לסיוע לנשים וגברים שנפגעו מינית. העקרונות המנחים את הסיוע הם: תיקוף החוויה והכרה בפגיעה, בירור צרכים, החזרת השליטה, היעדר שיפוטיות, מתן מידע והנגשת מקורות תמיכה.

מכיוון שכל מקרה שונה, חשוב מאוד לדאוג לסיוע ותמיכה גם עבור מי שמלווה את המקרה, לצד הסיוע והתמיכה לנפגע/ת.

ניתן להיעזר בנו בכל שלב באמצעות קווי הסיוע שלנו:

1202 – נשים | 1203 - גברים | 02-5328000 - גברים דתיים

 

עקרונות סיוע בזמן חשיפת המקרה

חשיפת הפגיעה המינית היא קשה ומאיימת. נשים וגברים שנפגעו מינית חוששים מאוד מתגובת השומע/ת, ובעיקר חוששים מהאשמה, כעס, לגלוג, ביטול, זלזול וחוסר אמון.

לכן, יש כמה עקרונות שחשוב לשמור עליהם במעמד חשיפת הפגיעה:

דברים שכדאי לעשות

♥ הקשיבו בתשומת לב, והתרכזו במה שהפונה מספר/ת. השתדלו להמעיט בשאלות שקוטעות את רצף הדיבור, ואפשרו שתיקות.

♥ הפגינו אמפתיה ואמון – הבהירו לפונה שאתם מאמינים למה שסיפר/ה ושאתם מאוד מצטערים לשמוע על מה שקרה.

♥ תיקוף המקרה – פעמים רבות התקיפה המינית מלווה בתחושות של ספק ובלבול. אם הפונה מעלה ספקות לגבי חומרת הדברים, או מנסה להקטין את חומרתם, כדאי להגיד שהדברים שקרו חמורים ופסולים, ושהפונה לא מגזימ/ה ולא מדמיינ/ת.

♥ "נרמול" התגובה – הרבה פעמים עולה תחושת אשמה גבוהה, בעיקר סביב אופן התגובה בזמן אמת. חשוב להבהיר לפונה שכל תגובה היא לגיטימית, והיא נורמלית במצב לא נורמלי (במיוחד תגובת הקיפאון שהיא שכיחה מאוד ומעוררת אשמה רבה). אי אפשר לדעת איך נגיב בזמן אמת, ויש את כל הסיבות להניח שהפונה עשתה מה שיכל/ה בזמן אמת.

♥ הבינו את המצב וקבלו נתונים חסרים – במידה והפונה לא סיפר/ה, אלו הם הפרטים שחשוב לדעת: האם הפגיעה מתמשכת? האם היא קורית גם עכשיו (לאחרונה) או שמדובר באירוע שהיה בעבר והסתיים? האם הפוגע הוא אדם מוכר וחלק משגרת החיים של הפונה? האם יש צורך בטיפול רפואי בעקבות התקיפה?

♥ בררו צרכים – חשוב מאוד שתבינו מהו הצורך המרכזי של הפונה, כלומר מדוע בחר/ה לספר את הסיפור ומה היא/הוא צריכ/ה כרגע. התאימו את הסיוע לצורך של הפונה. אל תנסו לנחש מה הפונה צריכ/ה.

♥ תנו מידע – תנו לפונה מידע שיכול לסייע בהתאם לצורך שעלה בשיחה (למשל: מידע על החוק, על אפשרויות טיפול, על מענה רפואי). במידה ואין ברשותכם את המידע – אל תנחשו ואל תמציאו. פנו יחד למקור מידע מהימן (ניתן להיעזר במרכז הסיוע לקבלת מידע). זכרו – זה בסדר לא לדעת, חשוב לדעת לשאול.

♥ החזירו שליטה – תקיפה מינית כרוכה באובדן שליטה מוחלט והרסני. בסיוע ננסה להשיב את תחושת השליטה ככל הניתן, על ידי פריסת אפשרויות הפעולה והשארת ההחלטה בידי הפונה. במידה וינקטו צעדים בהמשך, חשוב שכל הצעדים יהיו ידועים לפונה ושלא ינקטו צעדים מאחורי הגב. חשוב מאוד שהפונה תדע מה אתם תעשו עם הסיפור ששמעתם. 

♥ חזקו על עצם הפניה לעזרה – כאמור, רגע גילוי הסוד הוא רגע מפחיד במיוחד. הבהירו לפונה שאתם יודעים כמה קשה החשיפה, וחזקו אותה/ו על הכוח לבוא ולחשוף את הסיפור בפניכם.

♥ בררו מקורות תמיכה – מי הא/נשים שיכולים לתמוך בפונה? מי ילוו אותה/ו בהמשך ההתמודדות עם הפגיעה? חשוב שתדעו מי הדמויות הללו על מנת שתוכלו לסייע יחד לפונה בהתמודדות.

♥ ודאו הבנה – לקראת סיום השיחה, ודאו כי הפונה מבינ/ה מה הולך לקרות עכשיו, ובדקו שוב שהצעדים שהסכמתם עליהם מקובלים עליה/ו.

♥ השאירו פתח לפניה חוזרת – הזמינו את הפונה להמשיך ולדבר אתכם לפי הצורך.

דברים שעדיף להימנע מלעשות

× הימנעו משיפוטיות והאשמה - לא משנה כמה כעס הסיפור מעורר בכם, אל תאשימו את הפונה במה שקרה ואל תשפטו את התגובה שלה/ו בזמן אמת.

× הימנעו מייעוץ בדיעבד – משפטים כמו "למה לא עשית X" או "היית צריכה לעשות X" ואפילו המשפט "למה לא באת אלי קודם?" יכולים להגביר את תחושת האשמה והבושה ואינם תורמים לפונה.

× אל תפחיתו מחומרת המקרה, אל תזלזלו ואל תנסו לבטל את מה שקרה. גם אם נדמה לכם שעדיף "לא לעשות עניין", בפועל כבר יש עניין ותגובה מסוג זה תוביל ליותר נזק מתועלת.

× הימנעו מהפעלת לחצים – גם אם אתם לא מסכימים עם רצונותיה/ו של הפונה, נסו להימנע ככל הניתן מהפעלת לחץ. במקרים שבהם אין ברירה (למשל במצב של קטינה וחובת דיווח*), הבהירו את החובה המוטלת עליכם ונסו לפעול באופן שיהיה מקובל ככל הניתן על הפונה.

× אל תפעלו עבור הפונה – ההתמודדות עם פגיעה מינית דורשת זמן ואורך רוח. השתדלו לא לבצע פעולות עבור הפונה (כמידת האפשר), אל תפעלו מאחורי גבה/ו והשאירו את השליטה בידיה/ו.

× אל תטיפו מוסר ואל תנסו לחנך – מעמד החשיפה הראשוני הוא מעמד מלחיץ בפני עצמו. הפונה לא פנוי/ה "ללמוד מהמקרה" ומלבד להגביר את תחושת האשמה, ככל הנראה לא תשיגו דבר. גם אם יש מה ללמוד לפעם הבאה, המתינו לשלב שבו הפגיעה כבר יותר מעובדת ומטופלת והאמון ביניכם מספיק חזק

 

המשך הסיוע לנפגע/ת

ההתמודדות עם פגיעה מינית היא תהליך ממושך הכולל עליות ומורדות. חשיפת המקרה היא שלב מכריע בהתמודדות עם הפגיעה, אבל היא לא פותרת את הקושי שנוצר בעקבות הפגיעה, ולפעמים היא גם מייצרת קשיים חדשים.

הנה כמה דברים שחשוב שתדעו על המשך הליווי והתמיכה במי שנפגעו מינית:

- תקיפה מינית היא אירוע טראומטי שמשאיר חותם. לצערנו, אין פתרון קסמים שמעלים את הכאב והקושי הנלווים להתמודדות עם טראומה מינית.

- הליווי של מי שנפגעו מינית יכול להיות מתסכל, מציף ומכעיס, ולגבות מחירים נפשיים. מכיוון שכך, חשוב לקבל עזרה מגורמים מוסמכים ומנוסים, ולא להישאר לבד בהתמודדות עם המקרה.

- חשוב לזכור שלכל אחת ואחד קצב אחר ואופן התמודדות אחר, ולרוב הם אינם בשליטתנו. ליווי יעיל יותר הוא ליווי סבלני, שקשוב לצרכים הייחודיים של הפונה, לא דוחק ולא מרים ידיים.

- היו ערים לגבולות שלכם. סייעו כמידת האפשר, תוך מודעות לשחיקה שלכם, קחו מרחק כשצריך תוך דאגה שיהיה מי שימלא את מקומכם. אל תקחו אחריות מעבר למה שאתם מסוגלים. במידת הצורך חברו בין הפונה לבין מרכזי הסיוע.

- התאימו את הסיוע לצרכים של הפונה. זכרו שלאורך הזמן הצרכים יכולים להשתנות, והסיוע צריך להשתנות בהתאם.

- שמרו על גישה מקבלת ולא שיפוטית גם ברגעי המשבר ולנוכח מצבים מתסכלים בדרך. קחו בחשבון שאף אחת/ד לא נהנית לסבול, ושכל אחת עושה כמיטב יכולתה/ו להתמודד עם הסבל והכאב שנגרמו בעקבות התקיפה.

- זכרו שמי שהוביל למצב הזה הוא התוקף. הוא זה שאשם במצב, לא הנפגע/ת ולא אתם.

- במידת הצורך, עודדו את הפונה לקבל טיפול נפשי מתאים ומקצועי שבו ניתן יהיה לעבד את הטראומה ולהביא להטבה במצב הנפשי והתפקודי. טראומה לא מעובדת לא נעלמת, היא נותנת את אותותיה בדרכים שונות בשגרת החיים.

 

ניתן להיעזר בנו בכל שלב באמצעות קווי הסיוע שלנו:

1202 – נשים | 1203 - גברים | 02-5328000 - גברים דתיים

עקבו אחרינו בפייסבוק