מערך שיעור לצוות החינוכי לקראת החופש הגדול – כיתות ה' עד ז'

תקופת הקיץ, והחופש הגדול בפרט, הם זמן מיוחד ומרגש עבור ילדות וילדי כיתות ה'-ז'. זהו שיאו של השלב הראשון בגיל ההתבגרות יחד עם תקופה של יציאה מהשגרה, תחושת חופש גדולה יותר ושינויים באופי הפעילויות ובמעגלים החברתיים. רבים מהם ישתתפו במסגרות שונות המיועדות לקיץ, או יבלו יותר זמן עם חברים ובני משפחה, לעיתים גם ללא השגחה ישירה של מבוגרים. כל אלה מזמנים לבני ובנות הגיל הזה הזדמנויות רבות לחוויות חדשות, אינטראקציות חברתיות מגוונות ופיתוח עצמאות. חלק מחוויות אלו יהיו חיוביות ומעצימות, אך יש לקחת בחשבון שהעלייה בזמן הפנוי, לצד חשיפה גוברת למרחב הווירטואלי, עלולות להוביל לאתגרים מורכבים ומצבים פוגעניים.

מטה החינוך וההכשרות מציע מערך שיעור שנועד להעניק בסיס לשיח פתוח וכן, שיאפשר לתלמידות ולתלמידים לפתח את היכולת לזהות ולהבחין בין מצבים בטוחים ורצויים לבין אלה שאינם כאלה, הן במרחב הפיזי והן במרחב הווירטואלי. אנו נשאף לצייד אותם בכלים מעשיים וביקורתיים שיעזרו להם לקבל החלטות מושכלות, להציב גבולות, לבקש עזרה כשצריך, ולפעול באופן שישמור על ביטחונם ועל ביטחון חבריהם.

מערך שיעור לצוות החינוכי לקראת החופש הגדול – כיתות ה' עד ז'

מטרות המערך:

  • עידוד שיח פתוח ובטוח- יצירת מרחב שיח מאפשר ובטוח בכיתה לדיון בנושאים אלו.
  • העלאת מודעות לסיכונים הייחודיים הכרוכים בבילויים בקיץ ובחופש הגדול, בקייטנות, נסיעות ומפגשים עם אנשים חדשים.
  • מתן כלים לזיהוי והתמודדות עם מצבי סיכון.
  • פיתוח שומרי ושומרות סף– עידוד לקיחת אחריות אישית ופיתוח דרכים להתערבות.
  • היכרות עם המענים לקבלת תמיכה וסיוע במידת הצורך.

 

דגשים חשובים למחנכ/ת:

  • יצירת מרחב בטוח: הדגישו בפני הכיתה כי השיח מתקיים במרחב שבו ביטחון אישי ורגשי הוא ערך חשוב ושהמטרה היא ללמוד, לתמוך ולסייע, ללא שיפוטיות.
  • שימוש בשפה מכבדת ומותאמת: נוודא שהשפה בה נשתמש תהיה ברורה, מעודדת, נטולת שיפוטיות ומתאימה לגיל ולרמת ההבנה, קחו בחשבון את המגוון הרחב של חוויות ותפיסות בכיתה.
  • לגלות רגישות לשונות בתגובות: הנושא עלול לעורר תגובות רגשיות שונות, אנו נערך לכך ונפנה לעזרה במידת הצורך (כל המענים כתובים בתחתית המערך).

 

מהלך השיעור: 

פתיחה: אנחנו עומדים ועומדות בפני חופשת הקיץ הארוכה, במהלכה השגרה שלנו נראית אחרת. בשיעור זה נדבר על התחושות שלנו לקראת חופשת הקיץ, על חופש, בחירה והסכמה חופשית.  מטרת השיעור היא להעלות למודעות סיטואציות כיפיות ומצבים מורכבים שעלולים להתרחש במהלך הקיץ, ולהעמיק מתוך כך את הדיון על הסכמה חופשית, בחירה מודעת וקשב לעצמי ולגבולותיי.

 

תרגיל פתיחה: "הרוח נושבת קיץ"- נכניס בעדינות נושאים הקשורים לחוויות הקיץ והאתגרים שלו, תוך הדגשת חוויות אישיות ומשותפות.

נסדר את הכיסאות במעגל ובכל פעם נקריא משפט שמתחיל ב"הרוח נושבת על…", וכל מי שהמשפט נכון לגביהם יקומו ויתחלפו במקומות:

  • הרוח נושב ל כל מי שאוהב/ת את הקיץ יותר מהחורף
  • הרוח נושבת על כל מי שמתכננ/ת לבלות הרבה בבריכה או בים
  • הרוח נושבת על מי שמתכוון/ת לראות סרטים/סדרות בחופש
  • הרוח נושבת על מי שמתכוון/ת לעזור במטלות הבית בחופש
  • הרוח נושבת על מי שמתכוון/ת ללכת לישון מאוחר בחופש ולקום מאוחר
  • הרוח נושבת על מי שמתכננ/ת לקרוא ספרים בקיץ
  • הרוח נושבת על מי שאוהב/ת לאכול פירות קיץ
  • הרוח נושבת על מי שמתכוון/ת לבקר בני משפחה רחוקים בחופש
  • הרוח נושבת על מי שיש לו/לה יום הולדת בחופש הגדול

משפטים שמרמזים על אתגרים/מצבים מורכבים:

  • הרוח נושבת על מי שמרגיש/ה לפעמים שעמום בחופש
  • הרוח נושבת על מי שחושב/ת שצריך להיזהר יותר ברשת בחופש
  • הרוח נושבת על מי שחושב/ת שלפעמים קשה למצוא מה לעשות בחופש
  • הרוח נושבת על מי שחושב/ת שצריך להיזהר מזרים ברשת
  • הרוח נושבת על מי שמרגיש/ה שלפעמים מסכים ממכרים
  • הרוח נושבת על מי שחושב/ת החופש הוא הזדמנות להתנסות בדברים חדשים

נסכם את המשחק: ראינו שלכולנו יש חוויות ורצונות דומים בחופש – כולנו רוצים ליהנות, לשחק ולבלות. עם זאת, ראינו שלפעמים הקיץ יכול להביא איתו רגעים שפחות נעימים – כמו שעמום, או אפילו מצבים שאנחנו צריכים בהם להיות זהירים יותר, כמו ברשת (אפשר להתייחס למשפטים ספציפיים שעלו במשחק).

בדיוק על הדברים האלה אנחנו הולכים לדבר היום: איך נשמור על עצמנו ועל החברים שלנו, איך נזהה מתי משהו לא בסדר, ואיך נדע מה לעשות במצבים שונים, כדי שהקיץ שלנו יהיה כיפי והכי בטוח שאפשר.

תרגיל סיטואציות:

בחלק זה נדון עם הכיתה בסיטואציות שונות במטרה לתרגל חשיבה ביקורתית כלפי סיטואציות שקורות תכופות בכלל ובקיץ בפרט. שיח משותף על מקרים כפי אלו המובאים בהמשך ודומיהם, יכול לעזור לתלמידים/ות לזהות קשיים 'בזמן אמת', להכין אותם/ן ולהקל עליהם לפנות לעזרה במידת הצורך.

ניתן לקרוא את הסיטואציות יחד במליאה ולדון בהן, או לחלק את התלמידים/ות לשיח בקבוצות קטנות ולהתכנס כעבור מספר דקות לדיון משותף בהתאם לאופי הכיתה.

 

סיטואציה 1:

אחת הבנות מהכיתה צילמה את חברותיה משחקות בהפסקה בלי שהן ידעו והעלתה את התמונה לקבוצת הוואטסאפ של הכיתה עם כיתוב מצחיק. חלק מהבנות אהבו את זה וחלק לא הרגישו בנוח עם איך שהן נראו בתמונה ועל כך שהתמונה עלתה בלי רשותן, אבל אף אחת לא אמרה כלום לזו שפירסמה את התמונה, כי לא היה להן נעים לצאת מבאסות.

מסרים עיקריים בסיטואציה ונקודות לדיון:

  • שונות בגבולות– מדוע לדעתכם/ן חלק הבנות לא מרגישות בנוח למרות שזו "רק" תמונה מצחיקה?
  • שיתוף בלי רשות– האם זה בסדר לצלם חברים ולשתף תמונות שלהם בלי לשאול? למה כן ולמה לא?
  • היבט מגדרי– האם סיפור כזה יכול היה לקרות בקרב קבוצת בנים? האם ישנו הבדל? כדאי להדגיש פה את השונות בציפיות המגדריות.
  • לקיחת אחריות לאחר מעשה– מה אפשר להציע לילדה שהעלתה את התמונה לעשות כשהיא מבינה שיש בנות שלא מרגישות בנוח?
  • תיווך גבולות– מה אפשר להציע לבנות שלא הרגישו בנוח עם התמונה?

 

סיטואציה 2:

נועה קיבלה הודעה מחשבון לא מוכר ברשת חברתית שמציע לה להצטרף לקבוצה סודית עם "תמונות ממש שוות" ו"סרטונים שאף אחד אחר לא ראה". כתוב בהודעה שצריך ללחוץ על קישור מסוים. נועה סקרנית, אבל גם מרגישה שזה קצת מוזר ומפחיד.

מסרים עיקריים בסיטואציה ונקודות לדיון:

  • בטיחות ברשת– למה זה יכול להיות מסוכן ללחוץ על קישור כזה? מה יכול לקרות?
  • איך מזהים הודעות "חשודות" ברשת? (לדוגמה: חשבונות לא מוכרים, הבטחות מפתות מדי, דרישה לפרטים אישיים).
  • מיפוי סכנות– מהן הסכנות בלהצטרף לקבוצות סודיות או לראות תכנים לא מוכרים ברשת?
  • מה אפשר להציע לנועה לעשות מיד כשהיא מקבלת הודעה כזו? (להראות למישהו מבוגר/ת, לחסום את המספר וכו').
  • גורמי סיוע– למי היא יכולה לפנות לעזרה או לייעוץ? למה חשוב לספר למבוגר/ת אחראי/ת (הורים, מורים, יועצת) כשנתקלים במשהו כזה?

 

סיטואציה 3:

יש לכיתה קבוצת וואטסאפ "בלי הורים ובלי מורים". ערב אחד, אחד התלמידים מציף את הקבוצה במדבקות שקיבל ממישהו אחר. המדבקות עם תמונה וכיתוב בעלי אופי מיני ודי ברור לכולם שהן לא מתאימות לפרסום בקבוצה. חלק מהילדים בקבוצה מגיבים באימוג'י צוחק, חלק בשתיקה, וכמה ילדות וילדים מרגישים מאוד לא בנוח או נבוכים, אבל לא רוצים להגיד כלום כדי לא "להרוס" את האווירה או לצאת "מבאסים" או "מלשנים".

מסרים עיקריים בסיטואציה ונקודות לדיון:

על הקושי להציב גבול במצבים כאלה

  • איך לדעתכם הילד חשב שיגיבו לתמונה ששלח? האם הוא התכוון לפגוע?
  • על הקושי להציב את הגבול במצבים כאלה- איך מרגישים הילדים שקיבלו את התמונה ומרגישים לא בנוח או נבוכים? למה קשה להם להגיד משהו?
  • האם תמונה כזו היא "סתם צחוק", או שיש לה השפעה אחרת על הקבוצה ועל מי שרואה אותה?

אחריות חברתית

  • מה האחריות שלנו כשאנחנו מקבלים תמונה כזו בקבוצה?
  • למה חשוב לא לשתף תמונות כאלה הלאה, גם אם קיבלנו אותן ממישהו אחר? זכרו, מה שנשלח ברשת נשאר שם ויכול להגיע לעוד אנשים.

פעולה ופנייה לעזרה:

  • אם קיבלתם תמונה כזו ואתם לא מרגישים בנוח, למי אתם יכולים לפנות לעזרה או לייעוץ?
  • האם יש דרך להגיב לילד ששלח את התמונות בקבוצה, בלי להרגיש שאתם "מלשנים" או "הורסים את הכיף"?
  • למה חשוב שמבוגרים (הורים, מורים) ידעו על תכנים כאלה שמופצים בקבוצות של ילדים?
  • מה אנחנו יכולים לעשות כדי לוודא שקבוצות הווטסאפ שלנו יישארו מקום בטוח ונעים לכולם?

 

סיטואציה 4:

אלוף הכיתה במשחקי מחשב מבלה הרבה שעות בחופש במשחק מחשב אהוב. הוא פגש שם שחקנית חדשה, "כוכבת גיימינג" (שם המשתמש שלה), שהיא ממש טובה וכיף לשחק איתה. הם משחקים יחד כבר שבועיים, מדברים הרבה בצ'אט של המשחק, והיא נשמעת ממש נחמדה ומצחיקה. "כוכבת גיימינג" סיפרה לו שהיא גרה ביישוב מרוחק ממנו, אבל הציעה להיפגש "אחד על אחד" באזור המרכז, כי היא "בדיוק באה לבקר שם קרובי משפחה". הוא ממש מתרגש מהרעיון, אבל גם מרגיש קצת מוזר ולא בטוח.

מסרים עיקריים ונקודות לדיון:

  • זהירות במפגש עם זרים ברשת – גם אם מישהו נשמע נחמד, ואפילו שיחקתם איתו או איתה הרבה, אי אפשר באמת לדעת מי נמצא מאחורי המסך. אנשים לא תמיד מי שהם אומרים שהם, והסיפורים שהם מספרים יכולים להיות לא נכונים ולכן לעולם לא נלך לבד ובלי ידיעת ההורים. גם אם זה מביך או נשמע "ילדותי" לשתף, זהו צעד קריטי לבטיחות ואחריות.
  • לספר לדמות מבוגרת – במידה ונסרב יכול להיות שהדמות שפגשנו תמשיך ללחוץ ולהציק, במקרה כזה כדאי לספר למבוגר ולחסום את המשתמש.

 

לסיכום:

דיברנו על כך שהקיץ הוא זמן מיוחד וכיפי, אבל גם כזה שמזמן הזדמנויות וגם אתגרים. ראינו שדווקא כשיש לנו יותר חופש ופחות מסגרות, חשוב שנהיה במודעות ונזכור כמה דברים חשובים שיעזרו לנו לשמור על עצמנו ועל החברות והחברים שלנו. דיברנו גם על הצדדים שיכולים להיות פחות נעימים, על חששות ועל סיטואציות שיכולות להיות מורכבות, ואפילו מסוכנות.

 

במהלך השיעור פגשנו כמה ילדים/ות ובני נוער שעמדו בפני דילמות שונות, ולמדנו מהם מסרים עיקריים שיעזרו לנו גם בחופש וגם במשך כל השנה:

  • פרטיות דיגיטלית וכיבוד האחר: ראינו שבדיוק כמו שאנחנו שומרים על פרטיות במציאות, חשוב מאוד לעשות את זה גם ברשת. לא נצלם או נשתף תמונות של אחרים בלי לבקש רשות וחשוב לכבד את הבחירה שלהם.
  • לעמוד על שלנו מול לחץ חברתי: הבנו כמה חשוב להגיד "לא" כשמציעים לנו לעשות משהו שאנחנו מרגישים שהוא לא נכון לנו, גם אם זה מגיע מחברים. חברות אמיתית בנויה על כבוד הדדי, לא על לחץ.
  • בטיחות וזהירות ברשת: למדנו שבעולם האינטרנט צריך להיות זהירים מאוד עם מי אנחנו מדברים ועל אילו קישורים אנחנו לוחצים. תמיד נזכור שאם משהו נראה מוזר או טוב מדי כדי להיות אמיתי – כנראה שהוא כזה.
  • גבולות ברשתות חברתיות ותוכן לא הולם: אנחנו צריכים להיות אחראיים על מה שאנחנו שולחים ומעבירים הלאה. תכנים בעלי אופי מיני או פוגעני אינם מקובלים, והם עלולים להביך, להטריד ולפגוע באנשים. האחריות היא של כולנו לשמור על קבוצות הוואטסאפ שלנו נעימות ובטוחות.
  • מפגשים עם זרים מהרשת: אי אפשר לדעת מי באמת עומד מאחורי המסך ולכן לעולם לא נפגשים לבד עם מישהו שפגשנו רק באינטרנט, בלי באישור וליווי מבוגר אחראי.

חשוב לציין שבמידה ומישהו או מישהי מרגישים שנפגעו, זו לעולם לא אשמתם! האשמה היא תמיד על הצד הפוגע ותמיד יש למי לפנות לעזרה- שתפו מבוגר/ת שאתם סומכים עליו (הורים, מורים/ות, מדריכים/ות, יועצת) בכל פעם שמשהו מרגיש לכם לא נעים, מפחיד או לא בסדר.

לסיכום, החופש הגדול הוא הזדמנות מדהימה לכיף ולחוויות. אנחנו רוצים שתהיו בטוחים/ות, תיהנו ותדעו לזהות מתי משהו לא בסדר. אם יש חשש שמתעורר או שתרצו לדבר באופן אישי – אני פה.

למי עוד אפשר לפנות? נזכיר שאם חווינו סיטואציה פוגענית או כזאת שחצתה גבול חשוב מאוד לא להישאר עם הדברים לבד. יש את ההורים ואת הגורמים בבית הספר כמו יועצת, פסיכולוגית, מחנכת שמהווים כתובת לכל סוגיה ואת קווי הסיוע שלנו:

מאחלות לכם קיץ בטוח, מהנה ומלא חוויות טובות!

 

רוצה לשמוע עוד?

הכירו את תוכנית ביחד – התוכנית לקידום מיניות בריאה ולמניעת פגיעה מינית.

לפרטים והרשמה להכשרות לצוותים חינוכיים, סדנאות לבתי ספר, תנועות וארגוני נוער, נוער במצבי סיכון  ועוד – אפשר לפנות אלינו או לשלוח לנו הודעה, ונענה בהקדם!

 

ליצירת קשר עם מנהל.ת התוכנית מהאיזור שלך

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית גליל גולן (קרית שמונה)
    כנרת
    052-6216018 | edu@galil1202.org

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית נצרת - לחברה הערבית
    ראוויה
    052-3749093 | social@wavo.org

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית חיפה והעמקים
    תם טלמון
    054-9131292 | programs@hrcc.org.il

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית השרון
    יואב סלע
    sch-ed@1202sharon.org.il

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית תל אביב
    לתאום סדנאות ניתן לפנות לאביטל קנר, רכזת אופרציה במייל: programs@ta1202.org
    לנושאים נוספים ניתן לפנות לשלי מרקסון, מנהלת מחלקת חינוך במייל: outreach@ta1202.org

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ירושלים
    ימי בן דוד
    052-4224605 | schools@jrcc1202.org

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית תהל - לחברה הדתית
    אוריה רשף
    054-6588026 | oriya@crisiscenter.org.il

    מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית תאיר (רחובות והשפלה)
    רעות
    054-9902256 | education@tair1202.org

    מסל"ן - מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בנגב
    מיכל שמיר
    050-4600494 | edue@maslan.org.il

    להשארת פרטים








    עדכון אחרון: 09.06.2025