מערך שיעור לצוות החינוכי לקראת החופש הגדול – כיתות י' עד יב'
המערך מיועד לשכבות י'- יב'
*נכתב ע"י מטה החינוך וההכשרות של איגוד מרכזי הסיוע*

הקיץ, והחופש הגדול בפרט, מהווה תקופה מיוחדת ומרגשת בשנה עבור בני ובנות הנוער. היציאה מהשגרה, תחושת החופש, ושינויים במעגלים החברתיים ובסדר היום – כל אלה, לצד מיעוט הזמן במסגרות פורמליות או תחת השגחה ישירה של מבוגרים, מזמנים לבני ובנות הנוער הזדמנויות מרובות לאינטראקציות חברתיות וחוויות שאינן שגרתיות, רבות מהן בריאות ומיטיבות, אך חלקן עשויות להציב אתגרים ולהיות מורכבות, ואף פוגעניות.
מערך שיעור זה נועד להעניק בסיס לשיח פתוח בכיתה, במטרה לעזור לתלמידות ולתלמידים לפתח את היכולת לזהות ולהבדיל בין מצבים רצויים וכאלו שאינם רצויים, במרחב הפיזי והווירטואלי.
מטרות המערך:
- עידוד שיח ויצירת מרחב לשיתוף– יצירת מרחב שיח מאפשר ובטוח בכיתה לדיון בנושאים אלו.
- העלאת מודעות לסיכונים הייחודיים הכרוכים בבילויים בקיץ ובחופש הגדול, במסיבות, נסיעות ומפגשים עם אנשים חדשים.
- מתן כלים לזיהוי והתמודדות עם מצבי סיכון.
- פיתוח שומרי ושומרות סף– עידוד לקיחת אחריות אישית ופיתוח דרכים להתערבות.
- היכרות עם המענים לקבלת תמיכה וסיוע במידת הצורך.
דגשים חשובים למחנכ/ת:
- יצירת מרחב בטוח: הדגישו בפני הכיתה כי השיח מתקיים במרחב שבו ביטחון אישי ורגשי הוא ערך חשוב ושהמטרה היא ללמוד, לתמוך ולסייע, ללא שיפוטיות.
- שימוש בשפה מכבדת ומותאמת: נוודא שהשפה בה נשתמש תהיה ברורה, מעודדת, נטולת שיפוטיות ומתאימה לגיל ולרמת ההבנה, קחו בחשבון את המגוון הרחב של חוויות ותפיסות בכיתה.
- נגלה רגישות לשונות בתגובות: הנושא עלול לעורר תגובות רגשיות שונות (כעס, זעם, התכנסות פנימה, אדישות) אצל מי שחוו פגיעה מינית בעצמן/ם או בסביבתם/ן הקרובה. נערך לכך ונפנה לעזרה במידת הצורך (כל המענים כתובים בתחתית המערך).
מהלך השיחה:
פתיחה: אנחנו עומדים ועומדות בפני חופשת הקיץ הארוכה, במהלכה השגרה שלנו נראית אחרת. בשיעור זה נדבר על התחושות שלנו לקראת חופשת הקיץ, על חופש, בחירה והסכמה חופשית. מטרת השיעור היא להעלות למודעות סיטואציות כיפיות ומצבים מורכבים שעלולים להתרחש במהלך הקיץ, ולהעמיק מתוך כך את הדיון על הסכמה חופשית, מרכיבי מיניות בריאה.
תרגיל פתיחה: מחלקים קלפים או פתקיות (אמיתיים או דיגיטליים) עם שאלות ב-2 קטגוריות:
"אמת" – שאלות שפותחות לשיח אישי, חיובי ולא מביך.
"סיכון" – דילמות מהחופש הגדול שמזמינות אותנו לחשוב מה היינו עושים.
דוגמאות לשאלות "אמת":
- מה המקום שהכי היית רוצה לטייל בו בחופש?
- מה הדבר הפשוט הכיפי שאת/ה אוהב/ת לעשות בחופש? (למשל, לישון עד מאוחר…)
- אירוע שאני מצפה לו בקיץ הקרוב?
- מי האדם שהכי היית רוצה לבלות איתו בקיץ? למה?
- מה מבחינתך ההגדרה של חופש אמיתי?
- מה הדבר הכי כיפי שעשית באחד החופשים?
- משהו שאעשה שיגרום לי לתחושת גאווה או הישג בקיץ?
- האם לדעתך יש משהו מיוחד בחופש הגדול לעומת חופשים אחרים?
- חשש שיש לי מהחופש הגדול?
דוגמאות לשאלות "סיכון":
- חבר/ה מציע לך להצטרף למסיבה בלי השגחת מבוגרים, ואת/ה מרגיש/ה לא בטוח. מה תעשה/י?
- חבר/ה של חבר/ה מציע/ה לך סיבוב על הטוסטוס, מה תעשה/י?
- מישהו מציע לך משהו שאת/ה לא מכיר/ה (שתייה/חומר כלשהו) – איך נגיב?
- האם תלכו למסיבה שאת/ה יודע/ת שיש בה אלכוהול, על אף שאתם לא בעניין?
- חבר/ה טובה הזמינה אותי להסתובב עם חברים/ות כל הלילה, מה תעשה/י?
- חברים מזמינים אותי להצטרף אליהם לפסטיבל מוסיקה בצפון ואני מאוד רוצה אבל ההורים לא מסכימים. מה אעשה?
- בית ריק ואחד החברים שם פורנו בטלוויזיה, איך להגיב?
- חברים מזמינים אותי להצטרף אליהם לאילת. אני בהתלבטות וגם לא בטוח אם ההורים יסכימו לי. מה לעשות?
מהלך המשחק:
נסובב בקבוק- הפייה תצביע על הנשאלים/ות, והשאלות נשלפות מהמאגר. כל משתתפ/ת יבחרו: "אמת" או "סיכון" ויענו על השאלה תחת הקטגוריה הנבחרת– באופן חופשי, אין חובה לשתף בכיתה, אפשר לבחור להעביר. חשוב ליצור אווירה בטוחה, לא שיפוטית, ולעודד כנות והתבוננות.
תרגיל סיטואציות:
בחלק זה נדון עם הכיתה בסיטואציות שונות במטרה לתרגל חשיבה ביקורתית כלפי סיטואציות שקורות תכופות בכלל ובקיץ בפרט. שיח משותף על מקרים כפי אלו מובאים בהמשך ודומיהם, יכול לעזור לתלמידים/ות לזהות קשיים 'בזמן אמת', להכין אותם/ן ולהקל עליהם לפנות לעזרה במידת הצורך.
ניתן לקרוא את הסיטואציות יחד במליאה ולדון בהן, או לחלק את התלמידים/ות לשיח בארבע קבוצות קטנות ולהתכנס כעבור מספר דקות לדיון משותף.
**ניתן לשנות ולהתאים מרכיבים בסיטואציות שלא עולים בקנה אחד עם מאפייני הכיתה, בנוסף, בסיטואציות מוזכרים שמות של בני ובנות נוער, ניתן לשנות את השמות לפי ראות עיניכן.
** במערך מוזכרת פלטפורמת "קול הקיץ". זהו צ'אט אנונימי שבו ניתן לשאול שאלות שקשורות למיניות, זוגיות , נטייה מינית ומגדרית, הפועל למניעת אלימות מינית דרך חינוך למיניות מיטיבה. אפשר ורצוי לעודד את התלמידים והתלמידות לפנות אלינו. הצ'אט מופעל על ידי מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אך המענה שניתן בו רחב ואינו ממוקד רק בפגיעה. https://www.1202kolmila.org.il/noar/
סיטואציה 1:
סתיו חברה שלך סיפרה לך שבחור מיישוב אחר, שכבה מעליכן, התחיל איתה באינסטגרם. הם מתכתבים כבר שבועיים וממש נחמד לדבר איתו. הוא הציע שהם ייפגשו סופסוף והיא תבוא אליו. החופש ממילא התחיל להיות לה קצת משעמם ונראה לה שיהיה ממש כיף איתו.
שאלות לדיון:
- מה סתיו מרגישה? ולמה היא מתייעצת איתך?
- איך זה מרגיש כשחבר.ה משתפת אותך בסיפור כזה?
- משהו בסיפור של סתיו נשמע לכן.ם בעייתי או מסוכן? מה?
- מה היית מציע/ה לסתיו לעשות?
מסרים עיקריים בסיטואציה:
- בטיחות– היכרות באינסטגרם היא תופעה נפוצה בקרב נערים ונערות ולכן נרצה להעניק כלים לדרכים באמצעותם ניתן להפוך את הסיטואציה הזאת לבטוחה יותר. לעדכן את ההורים שאני הולכת, לעדכן חברה, לוודא שרק הוא יהיה בבית, ללא חברים נוספים, לוודא שיש לי איך לחזור הביתה, כמו כן, אפשר לקבוע במקום נייטרלי שבו אוכל לסיים את המפגש לפי רצוני.
- במפגשים עם אנשים חדשים (במיוחד מהרשת): זהירות בשיתוף מידע אישי, חשיבות מפגש ראשון במקום ציבורי עם ליווי, ואף פעם לא להיכנס למצב לא מוכר/לא נוח לבד. נבחר את הבחירות שיתנו לנו להרגיש הכי בטוחים ובטוחות.
סיטואציה 2:
ההורים של טל נסעו לחו"ל עם האחים הקטנים שלו והשאירו בית ריק לשבוע. זו הזדמנות מעולה לארגן מסיבה מטורפת לשכבה, עם קצת אוכל, אלכוהול ומוזיקה. במהלך המסיבה, טל רואה ששרון, מישהי חמודה שאיתו במתמטיקה שתתה מלא והיא לא נראית לגמרי בשליטה. אוהד מהכיתה של טל מתחיל איתה כל הערב, מתקרב אליה, רוקד איתה ומפלרטט איתה. טל רואה שהוא מנסה להזרים אותה לאחד החדרים בבית.
שאלות לדיון:
- מה טל מרגיש כלפי הסיטואציה?
- מה כדאי לטל לעשות?
- אפשר לקרוא את הסיטואציה כשטל הוא נער או טל היא נערה. האם התשובות שלכן.ם יהיו שונות?
מסרים עיקריים בסיטואציה:
- התייחסות לאלכוהול וסמים– נדבר על כך שהשימוש באלכוהול/ סמים פוגע ביכולת לקבל החלטות עצמאיות, לזהות סכנות, להציב גבולות ולהגיד "לא" ולכן אין הסכמה חופשית תחת השפעה של אלכוהול וסמים.
- "חבר/ה תורנ/ית"– אם בכל זאת אני מחליט/ה לשתות אלכוהול אז לדאוג שיש מישהו ששומר עלי.
- נתייחס גם ל"סמי אונס"– הזכירו את קיומם, את ואת החשיבות של אי-השארת משקאות ללא השגחה ועם זאת גם את ההבנה שבמקרה וכן קרתה פגיעה בעירוב סם אונס- זו אינה האשמה של הנפגע/ת (באופן כללי האשמה היא תמיד על הפוגע/ת)
- העומדים/ות מהצד– לגלות עירנות לסביבה ולהתערב בעת הצורך. ההתערבות יכולה להיות עקיפה, למשל לפנות לאחד מהצדדים ולבקש עזרה, שאילת שאלה וכיו"ב.
סיטואציה 3:
שלומי ודני דיברו על זה שיש להם מלא זמן פנוי בחופש הגדול. דני אמר שהוא שם לב שהוא צופה יותר זמן בפורנו. הוא שמע שזה יכול לגרום להתמכרות, אבל הוא יודע שהוא לא מכור, הוא סתם עושה את זה משעמום. דני גם סיפר לשלומי שהוא רצה בשבוע האחרון להפחית קצת את הצפייה אבל לא הצליח. שלומי נזכר ששמע שיש צ'אט אנונימי בשם קול הקיץ שאפשר לשאול בו על זה. בשיחה עם קול הקיץ, הוא הבין שממש כדאי לדני להפחית בצפייה בפורנו אבל הוא לא יודע איך להגיד לו את זה. הוא ממש רוצה לעזור לחבר שלו, אבל לא רוצה לריב איתו.
שאלות לדיון:
- מה שלומי מרגיש? ממה הוא חושש?
- איך לדעתכן/ם דני יגיב אם שלומי יספר לו על השיחה שהייתה לו עם 'קול הקיץ'?
- מה הייתם/ן מציעים.ות לשלומי לעשות? מה הייתם/ן מציעים.ות לדני לעשות?
מסרים עיקריים בסיטואציה ונקודות לדיון:
- לפעמים הזמן הפנוי והיציאה מהשגרה בקיץ אכן גורמים לנו לחפש ריגושים חדשים ולעשות דברים "מתוך שיעמום". צפייה מרובה בפורנו עלולה להשפיע על תפיסת מערכות יחסים, על תפיסת המיניות ועל הדימוי העצמי ובעיקר להוביל להתמכרות ולכן מומלץ להפחית.
- איך אפשר להפחית? למצוא תחביבים חדשים, לבלות יותר עם חברים/ות, לחסום אתרים מסוימים.
- אפשר לפנות אל קול הקיץ גם בשאלות על עצמנו וגם בשאלות על עזרה לחברים/ות שלנו. במקרה כזה, במידה וקשה להפחית את הצפייה לבד ניתן לפנות שוב ל"קול הקיץ" ולהתייעץ. https://www.1202kolmila.org.il/noar/
סיטואציה 4:
יעל הולכת לים עם חברות. אתמול בצ'אט של קול הקיץ היא דיברה על זה שהיא עוד לא התנשקה אבל כבר ממש בא לה להתנשק. בשיחה היא הבינה שמצד אחד, היא ממש רוצה אבל מצד שני, גם חשוב לה שזה יהיה עם מישהו שמתאים לה, שהוא בדיוק מה שהיא מחפשת. אז החליטה לחכות בינתיים כדי שזו תהיה חוויה חיובית. עכשיו כשהיא בים, מישהו חמוד מתחיל איתה. הוא לא בדיוק מתאים למה שהיא רצתה, והיא ממש מתלבטת.
שאלות לדיון:
- איך אתם/ן מבינים/ות את ההתלבטות של יעל?
- מה הייתם/ן מציעים/ות לה לעשות? למה?
מסרים עיקריים בסיטואציה:
- לעיתים יש תחושה שבקיץ צריך "להספיק דברים" ולחוות חוויות מרגשות, למרות זאת, תמיד עדיף להקשיב לתחושת הבטן, ולברר עם עצמי אם הסיטואציה הזו הספציפית הזאת מתאימה לי עכשיו.
- נשיקה, כמו כל מגע מיני, יש בה אינטימיות , קירבה ופגיעות. אולי חלק חושבים שזה משהו קטן, "אפשר לחשוב, זו רק נשיקה" אבל, לכל אחד ואחת מגיע לחוות מגע מיני מיטיב ונעים, וחוויות ראשונות חיוביות.
- לא תמיד חייבים לקבל החלטה באותו הרגע. אם היא מתלבטת, היא יכולה לקחת את הזמן ולהכיר אותו קצת יותר כדי להחליט ממקום שלם יותר.
סיטואציה 5:
בקורס גלישה פתחו קבוצת וואטסאפ רק של הבנים. יוסי, אחד הגולשים החזקים, התחיל לצלם את הבנות כשהן גולשות, ללא ידיעתן. הוא שולח את התמונות בקבוצה, כשהוא מתמקד באיזורים המוצנעים. בנוסף, אם אין לו תמונה לשלוח, הוא מציף את הקבוצה בתמונות ומדבקות מיניות ואפילו פורנוגרפיות. זה כבר נהיה מביך ולא מצחיק ,אבל לאף אחד לא נעים להגיד לו ואף אחד לא רוצה לצאת מלשין.
שאלות לדיון:
- למה יוסי עושה את מה שהוא עושה? למה לאף אחד לא נעים להגיד לו שזה לא מצחיק?
- אילו השלכות יכולות להיות לתמונות הפורנוגרפיות והמדבקות בקבוצה? על מי זה משפיע? (לדוגמה: על הבנות המצולמות, על שאר חברי הקבוצה, על האווירה בקורס).
- אם חבר שלכן.ם היה בקבוצה הזו ומספר לכם.ן על הסיטואציה, מה הייתם.ן מייעצות.ים לו לעשות? אל מי הוא יכול לפנות?
מסרים עיקריים בסיטואציה:
- הפצת תמונות ללא אישור ותמונות פורנוגרפיות הינה עבירה על החוק.
- יש פתרונות שניתן לפתח עם כללים לקבוצות וואטסאפ (ובכלל לרשתות חברתיות) כדי למנוע מצבים כאלו. ניתן לסכם מראש שמישהו מגיב שזה לא מתאים וחלאס כבר, והשאר מגבים אותו.
- נעודד מחשבות על גבולות, הסכמה, אחריות אישית וקבוצתית וכיצד ליצור מרחב דיגיטלי בטוח ומכבד. כמו כן, כיצד לפעול במצבים של פגיעה והטרדה.
- נזכיר שאפשר להיעזר בהתמודדות עם לחץ חברתי גם כשהיא נעשית ב"מעגלים סגורים". לפעמים להתייעץ עם מדריך/כה הקורס, מבוגר משמעותי או אח.ות גדול.ה, יכול לעזור לחשוב על פתרונות להתמודדות, שקשה לחשוב עליהם לבד. כמובן שתמיד יכולים לפנות אל מרכזי הסיוע (כל הפרטים בסוף המערך) ולהעזר בנו.
נסכם:
דיברנו היום על החופש הגדול – על כמה הוא כיפי ומרגש, ועל כל ההזדמנויות שהוא מביא איתו לחוויות חדשות ולזמן איכות עם חברים/ות. אבל דיברנו גם על הצדדים שיכולים להיות פחות נעימים, על חששות ועל סיטואציות שיכולות להיות מורכבות, ואפילו מסוכנות.
מסרים מרכזיים שנרצה להעביר בסיכום:
- נשמור על הבטחון האישי שלנו: לדוגמה בנסיעות וטיולים- תכנון מראש, נסיעה עם אנשים מוכרים ומהימנים, הימנעות מלינה במקומות לא בטוחים.
- הסכמה חופשית היא הסכמה שנובעת מרצון הדדי, וניתנת באופן מפורש. זהו מצב שבו לא מופעל לחץ, מצב שבו אפשר להסכים אבל אפשר גם לסרב, בלי לחשוש שיקרה לך משהו רע. הסכמה חופשית מחייבת מודעות של שני הצדדים ואחריות של שני הצדדים.
- מיניות בריאה: אנחנו נשאף לקיים מיניות מלאת הדדיות, הנאה, תקשורת, הסכמה חופשית, רצון נלהב, תשוקה, אותנטיות, שוויון, ומתוך כך נבחן סיטואציות מסוג זה.
- שומרי סף: היו ערניים גם לחברים/ות שלכם/ן. אם אתם רואים/ות מישהו במצב שנראה לכם לא טוב, אל תהססו להתערב או לבקש עזרה. לפעמים, מילה או מעשה קטן יכולים לעשות הבדל גדול.
- אם יש סיטואציה שמרגישה לך לא מתאימה- פנייה לעזרה במקום: לבחור לבקש עזרה מחבר/ה, ממבוגר/ת אחראי/ת שנמצא/ת בסביבה.
- אתם/ן לא לבד: אם אתם מרגישים מצוקה, חשש, או פשוט לא בטוחים – דברו על זה. יש עם מי לדבר: חבר/ה, הורים, יועץ, מורה, או גורמי מקצוע שאפשר לפנות אליהם.
אם יש משהו שעולה לכם/ן בראש אחרי השיעור, או שתרצו לדבר באופן אישי – הדלת שלי תמיד פתוחה.
למי עוד אפשר לפנות? נזכיר שאם חווינו סיטואציה פוגענית או כזאת שחצתה גבול חשוב מאוד לא להישאר עם הדברים לבד. יש את ההורים ואת הגורמים בבית הספר כמו יועצת, פסיכולוגית, מחנכת שמהווים כתובת לכל סוגיה ואת קווי הסיוע שלנו:
מאחלות לכם קיץ בטוח, מהנה ומלא חוויות טובות!
עדכון אחרון: 08.06.2025