מערך שיחה בכיתות על יצירה והפצת תמונות ב- AI

מערך שיחה זה מיועד לצוותים חינוכיים בבתי הספר. בבסיסו עומדת ההנחה שכדאי ליצור שיח מקדים ומניעתי על יצירת תמונות בAI והפצתן, מתוך ההבנה שתופעה זו תופסת תאוצה.

הנחה נוספת היא שלא כל נער או נערה שהפשיטו הבינו את ההשלכות ולכן המטרה של השיחה היא לבסס את ההבנה שיש פה פגיעה מינית לכל דבר ועניין (כמו גם עבירה על החוק).

מערך שיחה בכיתות על יצירה והפצת תמונות ב- AI

פתיחה: חידון לזיהוי תמונות שנוצרו בAI

מטרות החידון

  1. לפתוח את השיחה בצורה מקלילה, משעשעת, שוברת קרח.
  2. להעלות את המודעות לכך שתמונות שנוצרות בבינה המלאכותית נראות מאוד אמיתיות ושקשה לנו להבחין איזו תמונה אמיתית.
  3. לפתח ביקורתיות ואף חשדנות כלפי תמונות

 

נקודות לשיחה

  • נרמול הסקרנות– למה מישהו יבחר להפשיט אדם אחר ב-AI? נדבר על גיל ההתבגרות, על הנגישות למידע על מיניות, לגוף עירום, אפשר לשאול- מדוע לא פורנו? יש ייחודיות להפשטת נערה ספציפית שאני מכיר.

 

  • היבטים מגדריים– למה רק בנות מופשטות? ואם בן ובת יופשטו, אז מדוע ההתייחסות המרכזית, ההשפלה יהיו מופנים באופן כמעט מוחלט רק כלפי הבת? כי התפיסה של הגוף הנשי בחברה שלנו היא שונה- פעמים רבות הגוף של נערות ונשים מהווה זירה לדיכוי, פיקוח חברתי (קשור לדימוי גוף, אידיאל היופי, צניעות ושליטה על המיניות של נשים) והעובדה שרק בנות מופשטות.

 

  • לחץ חברתי– מה קורה כשמגיעה אלי תמונה? איזה תחושות מתעוררות בי (חשוב לתת מקום גם לחלקים של הסקרנות הטבעית לגבי מיניות), איזה לחץ מופעל עלי (ניתן לדבר על לחץ ישיר לעומת לחץ עקיף- הציפייה ממני כנער לכונן את הגבריות שלי באמצעות השפלת בנות, לקיחת חלק ב"מופע הגבריות" של הפצת תמונות של בנות), ומה קורה מהרגע שאני בוחר.ת ללחוץ שלח. כמובן שיש הבדל בין לחולל בעצמי את התמונה לבין להעביר אותה הלאה, אך בפועל- ההשלכות הקשות נובעות מעצם ההפצה בהיקף גדול ולכן ההבדל בין מי שיצר את התמונה לבין מי שתורם בהפצתה- הולך ומטשטש.

 

  • השלכות על הנפגע/ת– נשאל מהן לדעתכםן ההשלכות על הנפגעת? פגיעה קשה בתחושת השליטה (לא יודעת מי עשה את זה, אי אפשר למחוק את זה, לא יודעת לאן זה הגיע ומי ראה את זה), תחושת השפלה, רמיסת הכבוד הבסיסי.

 

  • פיתוח אמפתיה– נרחיב את השאלה להשלכות על יתר הנערות אצלי בשכבה או בבית הספר- כיצד סיטואציה מסוג זה תפגע בתחושת הביטחון והמוגנות הבסיסית שלהן?

 

  • הבנת ההשלכות: "זה יכול להיות כל אחד"– כל אחד יכול ליצור תמונה, כבר לא צריך להיות "גאון מחשבים" או עילוי בפוטושופ, וכמה שזה נגיש זה רק מגדיל את פוטנציאל ה"כל אחד יכול להיות פוגע מינית". אולי באתו רגע אני לא מרגיש ככה כי אני לבד, בחדר שלי, משתעשע, אבל בסופו של דבר- זה הופך אותי בן רגע לעבריין מין.

 

  • שומרות ושומרי סף: כל אחד יכול/ה לעצור את הפגיעה- כפי שכל אחד יכול להפוך בן רגע לפוגע מינית כך יכול להפוך למציל/ה. חשוב לדבר על כמה נושאים סביב זה.

 

  • חסמים בהתערבות או דיווח- מה זה ענייני? זה בצחוק, לא יפגע באף אחת, אני מוכיח כמה אני חבר/ גבר, יבינו שזה בAI וזה לא הגוף שלה אז מה יש לה להיפגע?

 

  • דרכים להתגבר על החסמים– הפחתת המחיר, מאוד קל לדווח מבלי שידעו שזה אני

 

  • הנגשת הפתרונות- מה לעשות בפועל? אפשר לפנות באנונימיות לאדם מבוגר שידווח ל105, ליועצת בית הספר, עמותת מאאת https://projectmaat.com/

 

 

עדכון אחרון: 22.06.2025