הדרכות לצוותים חינוכיים

כאנשי צוות חינוכי, אתם מהווים חלק בלתי נפרד מעולמם של הילדים, בני הנוער ומשפחותיהם. יום-יום אתם מתמודדים עם הקניית ערכים ועם עיצוב הנורמות האישיות והחברתיות שלהם בתוך מציאות משתנה ומורכבת. פעמים רבות אתם גם מהווים חלק משמעותי ממעגלי התמיכה שלהם. הם רואים בכם מודל לחיקוי ודמות מבוגר משמעותית וזקוקים לקשר עמכם, בתקופות חיים משמעותיות וקריטיות בהתפתחותם ובהתבגרותם. על מנת שתוכלו לקיים עמם שיח פתוח ומקדם בנושאים הקשורים לאלימות ולאלימות מינית, להיות שם בשבילם, לאתר, לזהות ולמנוע מצוקות ופגיעות ובכך לתת מענה נכון ומותאם לצרכיהם, עליכם להכיר את המציאות ואת הנתונים העדכניים בתחום. כמו כן, עליכם להתוודע אל מקורות הסיוע, לרכוש ולפתח כלים ומיומנויות שימושיות שיעמדו לרשותכם בהתמודדות עם נושאים אלו.

קהל היעד

  • גננות וסייעות לגיל הרך בגני ילדים ציבוריים ופרטיים בגילאי 0-6.
  • צוותי ניהול,  יעוץ והוראה בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובתיכונים.
  • צוותים במסגרות החינוך הבלתי פורמאלי לגיל הרך ובגילאי בית הספר.
  • סטודנטיות/ים לחינוך, הוראה, חינוך מיוחד וייעוץ חינוכי. 

מטרות

  • העלאת מודעות של אנשי הצוותים החינוכיים לתופעות האלימות והאלימות המינית, היקפיה, מאפייניה והשלכותיה.
  • מניעה של אלימות ואלימות מינית בקרב ילדים ובני נוער.
  • הקניית ידע וכלים להתמודדות אפקטיבית עם הבעיה.
  • הנגשת מקורות הסיוע.
  • העלאת תחושת המסוגלות והמוטיבציה בקרב אנשי הצוותים החינוכיים לספק מענים בתחומים אלו לתלמידיהם/חניכיהם.
  • העלאת שיעורי הדיווח על פגיעות מיניות כלפי ובקרב קטינים. 

תכני ההדרכות

ההדרכות לצוותים חינוכיים מועברות במתכונת סדנאית ומותאמות למאפייני המסגרת, הצוות והילדים. בסדנאות נעשה שימוש במצגות, סרטונים, דיון, תיאורי מקרה מהשטח ומתן דגש על התהליך הייחודי שעוברים המשתתפים.

מומלץ להזמין סדרה של 3-5 סדנאות על מנת לאפשר תהליך למידה אישי וצוותי. ניתן גם להעביר את ההדרכה במתכונת של הרצאה כאשר מדובר בקבוצה גדולה. משך כל סדנה 90 דקות. 

התפתחות והתפתחות מינית בהתאם לגילאים השונים

מה מאפיין כל שלב בהתפתחות הילד/המתבגר? כיצד להבחין בין התנהגויות המאפיינות התפתחות מינית נורמטיבית לבין התנהגויות חריגות המצריכות בירור? קריטריונים להבחנה ולהתייחסות במשחק, בהתנהגות, בתפקוד האישי והחברתי של הילדים/המתבגרים. מה יש לעשות כאשר יש חשש להתנהגות חריגה.

תקשורת אפקטיבית עם ילדים ובני נוער

כיצד לבנות את דמותנו כמבוגרים משמעותיים עבור הילדים/בני הנוער? מה ניתן לעשות ביום יום על מנת להוות עבורם כתובת לפניות? כיצד לבנות אווירה של פתיחות ואמון המאפשרת חשיפה ושיתוף ברגשות, בסודות, במצוקות ובקשיים.

מיתוסים ותפיסות חברתיות נפוצות אל מול המציאות בתחום האלימות המינית

סדנת הבסיס המאפשרת "קפיצה למים העמוקים" של תחום האלימות והאלימות המינית. מטרת הסדנה הינה העלאת מודעות ויצירת בסיס לשיח בנושאים אלו. הסדנה מזמנת דיון פתוח וזאת במטרה לאפשר לכל אחד מהמשתתפים לבחון עם עצמו ועם הקבוצה מיתוסים, תפיסות ועמדות אישיות וקבוצתיות הקשורות לאלימות ולאלימות מינית – מאפייניה, סיבותיה, קורבנותיה, מבצעיה וכו'.  בסדנה אף מוצגים הנתונים, הסטטיסטיקות והמחקרים העדכניים בתחום על מנת לאפשר תהליך של בחינת המיתוסים אל מול המציאות.

סימני איתור וזיהוי למצוקה ולפגיעה, הסוד וקשר השתיקה, תפקידנו בחשיפת הסוד

תגובות אופייניות לילדים/לבני נוער שחוו פגיעה מינית: לאילו שינויים התנהגותיים רגשיים, גופניים וקוגניטיביים צריך לשים לב? כיצד ניתן לאתר ילדים שנפגעו גם כשאינם מספרים? מדוע ילדים/ בני נוער אינם מספרים כשמישהו פוגע/ מתעלל בהם? כיצד לאפשר את חשיפת הסוד? כיצד לנהל סיטואציה שבה נחשף סוד של פגיעה או התעללות? רכישת כלים ומיומנויות למניעה, איתור וזיהוי של פגיעה והיפגעות כלפי ובקרב ילדים ומתבגרים.

עקרונות סיוע ודרכי התמודדות

כיצד לעודד שיתוף וגילוי אצל ילדים ובני נוער החווים מצוקה. איך לנהל שיחות בנושאים אלו? כיצד להגיב כאשר עולה חשד או דיווח על פגיעה? מהו חוק חובת הדיווח ומהי האחריות שהוא מטיל עלינו? מהו מקומנו ותפקידנו כאשר עולה חשד לפגיעה בילד\ה או נער\ה.

אלימות מינית במסגרות חינוכיות

אילו ביטויים של אלימות מינית נפוצים בין כתלי המסגרת החינוכית? כיצד ניתן לזהות אותם? מה מלמדים אותנו מחקרים עדכניים בישראל לגבי אלימות מינית בזירת בית הספר, שיעוריה ומאפייניה? מהו מקומנו כאנשי צוות חינוכי אל מול תופעות אלו? 

לפרטים והזמנת סדנאות:   hinuch@maslan.org.il 052-6216012 ,052-6216023

 

מיקומך באתר:פעילות>הכשרות אנשי מקצוע>הדרכות לצוותים חינוכיים