דרמה-תרפיה: מפגשים קבוצתיים תהליכיים בשפת התיאטרון

פרויקט דרמה תרפיה במסל"ן הינו פרויקט ייחודי הנוגע בנושאים של דימוי עצמי, זוגיות בריאה, כבוד הדדי ועוד, תוך שילוב תיאוריות וטכניקות מתחום הדרמה-תרפיה והפסיכודרמה. במסגרת הפרויקט מועברות סדנאות חוויתיות וטיפוליות המעניקות לילדים, לבני נוער ולבוגרים אפשרות להשתתפות ולביטוי עצמי באמצעות דרכים מגוונות, כגון: דימויים ומטפורות, אימפרוביזציה, המחזת סיפורים וטקסטים, שימוש במסכות, כתיבה יצירתית, תיאטרון בובות וקלפים טיפוליים.

 קהל היעד:

  • ילדים ובני נוער במסגרות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות.
  • ילדים ובני נוער הנמצאים במצבי בסיכון.
  • אזרחים וותיקים במסגרות מרכזי יום, מועדונים ודיור מוגן.
  • סטודנטים וסטודנטיות במסגרות לימוד.
  • בעלי מוגבלויות.
  • נשים ונערות נפגעות אלימות.
  • צוותים ואנשי מקצוע.
  • הורים לילדים בגיל הרך והורים למתבגרים.

 הפרויקט מובנה ומותאם למאפיינים הייחודיים של כל מסגרת ושל כל קבוצה. הנחית הקבוצות נעשית על-ידי עו"ס, בעלת תואר שני בדרמה תרפיה וניסיון רב בטיפול, בהנחיה ובהדרכת צוותים.

לפרויקט קיימים שני מסלולים אפשריים:

מסלול ראשון - תהליך טיפולי:

תהליך ארוך טווח כבן 12 מפגשים שבועיים, אשר במסגרתו ניתן דגש עיקרי על העצמה אישית של כל משתתף ומשתתפת. המפגשים מובנים מראש סביב נושאים שונים ובמהלכם ניתן מקום משמעותי לתכנים העולים מהמשתתפים. התכנים עולים מן החיבור בין העולם האישי, הבינאישי, הקבוצתי והתרבות של המשתתפים והם אלו שקובעים את התהליך הקבוצתי. התהליך הטיפולי מתאים ל 7-12 משתתפים ודורש מחויבות מהמסגרת ומהמשתתפים בקבוצה.

 דוגמאות לנושאי מפגשים:

  1. הכרות: יצירת קשר בין המשתתפים וחיפוש של כל משתתף אחר מקומו בקבוצה.
  2. יחסים: התבוננות על סוג הקשרים שאנו יוצרים והתנהלותנו בתוך מערכות היחסים השונות.
  3. שקיעה וזריחה: עיסוק ברגעי חוזק וחולשה בחיינו, תוך מתן דגש והעצמת כוחות המסייעים לנו בהתמודדות.
  4. הכובע שלי: התבוננות על התפקידים השונים שאנו ממלאים בחיינו: תפקידים נשיים וגבריים בחברה.
  5. מעברים: התבוננות על אילו שינויים מתרחשים בחיי וכיצד מתעצבת תפיסת הזהות העצמית שלי לאור שינויים אלו.
  6. פרידות: התבוננות בפרידות שחווינו בחיינו ובדפוסי הפרידה שאנו מפעילים.

 מסלול שני - תהליך חינוכי - טיפולי:

במסגרת המסלול החינוכי-טיפולי, נעסוק בהקניית ידע ובהעלאת המודעות לתופעות האלימות והאלימות המינית, דרך התנסות חווייתית ושימוש בכלי הדרמה-תרפיה. התהליך החינוכי-טיפולי כולל בין 5-12 מפגשים שבועיים, ומתאים ל 8-15 משתתפים. לתהליך זה נדרשת מחויבות מהמסגרת ומהמשתתפים בקבוצה.

 דוגמאות לנושאי מפגשים:

  1. מיתוסים: דעות קדומות בנושא האלימות המינית בחברה. דיון בשאלות כגון- מהי אלימות מינית? ממה היא נובעת? האם יש מאפיינים מיוחדים לקורבנות או לתוקפים?
  2. זוגיות בריאה: מהי זוגיות המאפשרת עצמאות ונפרדות עבור שני הצדדים. דיון במושגים כמו-  תקשורת בינאישית, גבולות ואסרטיביות, כבוד הדדי והתחשבות.
  3. גבריות ונשיות: דיון בדמויות הגבר והאישה ובתפקידיהם המסורתיים בחברה. בחינת הקשר בין תפיסות חברתיות אלו לבין בחירה חופשית, נורמות חברתיות ותרבותיות, דימוי עצמי, אסרטיביות ועוד.
  4. תגובות אופייניות לנפגע/ת של תקיפה מינית: הסוד, השתיקה והתמודדות עם הפגיעה ועם יחס החברה.
  •  יסודות הדרמה תרפיה לצוותים מקצועיים (קישור)
  • פרויקט דרמה תרפיה לגיל השלישי (קישור)

 לפרטים והזמנת סדנאות:   hinuch@maslan.org.il 052-6216012 ,052-6216023

 "בתפקידי, אני זוכה להציץ אל תוך הנשמה של בני אדם ולנסות לגעת בכאב הנובע מחיים בחברה לאלימות יש עדיין מקום. יחד עם הקבוצות שאני מנחה, אני מעזה לחלום על חברה שוויונית, בריאה וצודקת יותר. אנשים החולמים כמוני נותנים לי את בכוח. הלוואי והחלום הזה יתגשם".

 עו"ס נעמה בר, רכזת תחום דרמה תרפיה

 

 

מיקומך באתר:פעילות>דרמה תרפיה>דרמה-תרפיה: מפגשים קבוצתיים תהליכיים בשפת התיאטרון